Utazások Hollandiában, 2. rész: városi séták

LEIDEN

Leiden volt az első úticélom Hollandiában, még egy szép őszi hétvége programja volt a meglátogatása. A pici, középkori város híres az egyeteméről, ami a legrégebbi az országban. 1575-ben a lakosok választhattak, hogy adómentességet vagy egyetemet szeretnének, és ez utóbbi mellett döntöttek, hosszú távú előnyöket szerezve a városnak. Leiden leghíresebb szülötte Rembrandt, akinek a szülőházának már csak a helyét lehet megtalálni, ugyanis az eredeti házat egy építkezés során nem őrizték meg. A várból könnyen belátni az egész várost, minden látnivaló sétatávolságra van. A mi fő tervezett programunk a botanikus kert meglátogatása volt, ami az egyetem egyik épületéhez tartozik. A külső és belső terek is gyönyörűek, nagy területen sétálhatunk változatos növények között - valószínűleg minden évszak tartogat látnivalókat.

Emlékmű Rembrandt szülőházának helye mellett

Az egyetem és a botanikus kert

ROTTERDAM

Rotterdam az a hely, amelyik még elemeiben sem hasonlít a többi, csatornamenti, klasszikus középkori holland városhoz. A második világháborúban az egész várost lebombázták, az egyedüli megmaradt régi épület egy templom, minden más modern stílusban lett újraépítve. Magas, ipari jellegű épületek, sok üveg és beton, valamint formabontó, gyakran szokatlan megoldások jellemzik a városképet, ami miatt a legtöbb embernek, akivel beszéltem, finoman szólva sem ez a kedvenc holland városa. Szerintem is inkább érdekes, mint kifejezetten szerethető, bár bizonyos részei jobban emlékeztettek Budapestre, mint a többi holland város... csak hát azok sem az itt szeretett részek voltak. Kétségkívül vannak azonban érdekes megoldások, mint például a kompakt lakásokat rejtő kockaházak - egy ilyen lakásba belépődíj ellenében be is lehet menni szétnézni - vagy a pár éve épült óriási üvegfalú, plafonig színes gyümölcsökkel és egyéb ételekkel telefestett fedett, többszintes piac, ahol az étellel kapcsolatos programokat kedvelőknek mindenképp érdemes végigmenni. Ennek a városnak a leghíresebb szülötte rotterdami Erasmus, akiről egy, a fő látványosságok között helyet foglaló hidat is elneveztek. Valamint itt található még Európa legnagyobb kikötője, amihez bár az időszűke miatt pont nem jutottunk el, már távolról is óriásinak tűnik.

Cube houses

Régi és új: középkori templom és modern csarnok

Erasmus híd

HÁGA

Hágában sajnos nagyon kevés időt töltöttünk, és nem is jutottam vissza később sem. Így például a hágai Nemzetközi Bíróság nyitvatartási idejéről is pont lecsúsztunk (általában minden 5-ig van nyitva, ez csak 4-ig volt), így be kellett érnünk a külső részével. Végigjártuk viszont a Mauritshuist, ahol a leghíresebb németalföldi festők műveiből láthatunk gyűjteményt. Talán az egyik leghíresebb kép, ami itt található, a Leány gyöngy fülbevalóval. Bár a realista holland tájfestészet vagy a vidéki zsánerképek nem igazán állnak hozzám közel, mindenképpen szeretném kiemelni a múzeum ingyenesen letölthető applikációját, ami nemcsak, hogy működik, de teljesen jól és használhatóan működik, valóban hozzátesz az élményhez. Termenként vezet végig a festményeken, és az adott képre kattintva elolvashatunk egy pár mondatos alap- , illetve valóban érdekes információt a festményről. A szöveges tartalmon kívül audio guide funkció is tartozik az apphoz. Azt hiszem, nekem ez tette igazán élvezhetővé a múzeumot, hiszen így tudtam, hogy mit kell nézni a képeken, nem csak bámultam pár másodpercig, majd mentem tovább. Ezen a sikeren felbuzdulva később Amszterdamban a Rijksmuseumban is ki akartam próbálni a múzeum appot, ami viszont csalódás volt. Tehát hajrá, múzeumi appok, lehet jól csinálni!

Béke Palota

+DELFT

Delft nekünk csak egy kis kitérő volt, amikor Hágából hazaindulás előtt továbbvonatoztunk egy kicsit. Azonban már egy kis esti sétából látszott, hogy milyen aranyos ez a város. A főtér tipikusan úgy nézett ki, hogy valószínűleg a középkorban is ugyanazt látták az emberek, ha körülnéztek, mint mi. A szülinapi vacsorám egy véletlenszerűen választott olasz étteremben pedig... Hmmm.

HAARLEM

Haarlem szinte Amszterdam külkerületének számít, busszal is fél óra alatt megközelíthető. Tökéletes egynapos program, lazán körbesétálható, hangulatos város rengeteg kávézóval, kiülős hellyel, aranyos boltokkal. A templom már a különleges faboltozatos mennyezetéért is megéri a belépőt, az egyik legkülönlegesebb látnivaló pedig a Jopenkerk, ami egy régi templomból átalakított kocsma.