Utazások Hollandiában, 1. rész: vidék

Régóta adós vagyok már a holland utazós élménybeszámolóimmal, hiszen, ha nem is jártam mindenhol, néhány helyen szétnéztem az országban. Kezdjük a rövidebb listával, azaz, hogy mit láttam vidéken.

VOLENDAM

Volendamot és Zaanse Schans-t egy közös út alkalmával látogattam meg. Önmagukban pár órás, esetleg fél napos programnak felelnek meg, de mivel közel vannak egymáshoz, gyakran kötik össze a kettőt, esetleg az edámi sajt szülővárosával, Edammal kiegészítve.

Volendam egy kis halászfalu kikötővel, az egyutcás központi részen turistákra specializálódott sétálóutcával, ahol például holland népviseletbe öltözve lehet fényképezkedni. Igen, a mi szervezett utunknak ez lényeges programpontja volt, úgyhogy elmondhatom magamról, hogy részt vettem egy ilyenen. Igazi fapapucs, főkötő, kiegészítőnek műtulipán, a kevésbé szerencséseknek pedig egy kosárnyi műhal mind-mind előkerült, hogy átérezzük a holland létet - és mindez meg is lett örökítve. A séta és a fotózkodás mellett egy kis fish and chips utáni tengerparti ejtőzés fért még bele nekünk.




ZAANSE SCHANS

Zaanse Schans fő látnivalói a Hollandiára oly jellemző szélmalmok, amelyeket itt egy szabadtéri múzeum keretein belül lehet megtekinteni. Amellett, hogy a skanzenben megőrizték az itteni, eredeti holland vidéki épületeket, egyfajta rezervátumként is működik, ahova pár évtizede máshonnan is  átszállítottak malmokat és egyéb épületeket, hogy megmentsék őket.

A víz mentén különböző alapanyagok feldolgozására szolgáló malmok sorakoznak, belépődíj ellenében belülről is meg lehet őket nézni. A szélmalmok mellett háztáji állatokat, fa lakóházakat és kicsi, tematikus múzeumokat (a sajtmúzeum például ingyenes, és kóstolós!) láttunk.





TEXEL

A legkevésbé sztenderd turistás programunk a Fríz-szigetek egyikének, Texelnek a meglátogatása volt. Ide eljutni már egy kicsit időigényesebb: ha minden a tervek szerint alakul, akkor vonat-komp-busz átszállással három óra alatt értük volna el Amszterdamból a De Koogban található szállásunkat. Azonban a tapasztalat alapján nem kell hozzá sok, hogy ezt az időt megduplázzuk...

A sziget elsősorban a róla elnevezett juhairól, a fókamentésről és az északi parton található világítótornyáról ismert. Mondhatnánk, hogy semmi extra, de nekem az egyik legjobb élmény volt, nem tudnám máshoz hasonlítani, amit eddig láttam. Mi másfél napot töltöttünk ott, bérelt biciklivel a homokdűnés nemzeti parkon keresztül eltekertünk a világítótoronyhoz, sétáltunk a tengerparton, és bár nem volt szezonjuk, gyéren pislákoló világító algákat is láttunk este (csak egy kicsit kellett koncentrálnunk). Juhokkal és tehenekkel találkoztunk útközben, de a fókákra sajnos már nem maradt idő.






A következő részben megmutatom azt is, hogy milyen városokban jártam!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Éljen a holland gasztronómia!

I want to ride my... do I?

Minden kezdet nehéz…